Serviciul „Contul curent al contribuabilului” facilitează interacţiunea contribuabililor cu Serviciul Fiscal de Stat

27.05.2014

fisc_esp_mdÎn sistemul fiscal rolul şi responsabilitatea de declarare, respectiv achitare a obligaţiunii fiscale revine contribuabililor, iar evidenţa plăţilor efectuate de aceştia este realizată de Serviciul Fiscal de Stat. Astfel, se identifică permanent noi modalităţi de interacţiune cu mediul de afaceri şi persoanele fizice, încât să se contribuie la promovarea continuă a spiritului de conformare voluntară şi simplificarea procesului de executare a obligaţiilor fiscale de către contribuabili.

După cum informează POLIEXPERT, cu referire la un comunicat de presă al I.S. Fiscservinform, în acest context, noul serviciu electronic – „Contul curent al contribuabilului” asigură comoditatea privind vizualizarea situaţiei fiscale curente, în regim on-line.

Obiectivul de bază al serviciului „Contul curent al contribuabilului” se axează pe îmbunătăţirea actului de administrare a impozitelor şi de control al restanţelor fiscale, ceea ce va garanta nu doar comoditatea contribuabililor, ci va sprijini şi Serviciul Fiscal de Stat în acordarea unor servicii calitative, operative şi accesibile.

Premisele de creare şi dezvoltare a „Contului curent al contribuabilului” au survenit din necesitatea de a facilita suplimentar interacţiunea dintre ambele părţi implicate în proces (Serviciul Fiscal de Stat pe de o parte şi contribuabilii pe de altă parte), de a susţine programul de e-transformare implementat pe larg în Republica Moldova, precum şi de a perfecţiona continuu sistemul informaţional integrat al Serviciului Fiscal de Stat.

Proiectul a fost lansat cu suportul poporului american prin Programele Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională USAID/BIZTAR şi „Comerţ, Investiţii şi Reglementarea Activităţii de Întreprinzător” (BRITE), lucrările de elaborare a acestui serviciu fiind iniţiate în anul 2010.

„Iniţial, informaţiile privind situaţia fiscală a contribuabililor (plăţile aferente impozitelor, tipurile impozitelor, tranzacţiile şi soldurile contribuabilului) erau prezentate prin intermediul serviciului electronic “Verificarea obligaţiunii fiscale” – pentru persoane fizice şi „Fişa personală a contribuabilului” – pentru persoane juridice, disponibile pe portalul servicii.fisc.md şi prestat de Î.S.”Fiscservinform” – administratorul tehnico-tehnologic al sistemului informaţional al Serviciului Fiscal de Stat. Însă, pentru a prezenta contribuabililor informaţie mai detaliată la acest capitol a fost implementat serviciul „Contul curent al contribuabilului”, menţionează dl Vitalie Coceban, Administratorul Î.S.”Fiscservinform”.

Prin intermediul sistemului, fără a se mai deplasa la oficiile teritoriale ale Serviciului Fiscal de Stat, contribuabilii au posibilitatea să vizualizeze informaţia, care până acum era accesibilă doar inspectorilor fiscali. Dispunând de un calculator conectat la internet, direct de la serviciu sau de la domiciliu, la orice oră, ei îşi pot verifica restanţele sau supraplăţile la Bugetul Public Naţional.

Versiunea lansată spre utilizare a „Contului curent al contribuabilului” include posibilitatea de adăugare pe parcurs a unor funcţionalităţi noi. Serviciul Fiscal de Stat negociază cu alte instituţii de stat pe marginea oferirii accesului la unele date din acest serviciu. Atunci când această funcţionalitate va fi finisată, agenţii economici nu vor mai fi nevoiţi să justifice lipsa sau existenţa restanţelor la Bugetul Public Naţional, deoarece autorităţile publice vor avea acces on-line la informaţia respectivă.

Avantajul sistemului informaţional „Contul curent al contribuabilului” se axează pe faptul că obligaţiile fiscale pot fi vizualizate pe o singură sau pe toate clasificaţiile bugetare. Suplimentar, serviciul oferă următoarele beneficii:

–        Posibilitatea de vizualizare a situaţiei fiscale a tuturor subdiviziunilor companiei într-un singur cont. Pînă la implementarea serviciului „Contului curent al contribuabilului”, agenţii economici care deţineau subdiviziuni/filiale ale companiei şi în alte unităţi teritoriale, pentru obţinerea informaţiei privind situaţia fiscală, trebuiau să se deplaseze la sediul IFS teritorial, în rază căruia se afla subdiviziunea respectivă. O dată cu implementarea serviciului dat, deplasarea agentului economic se exclude, el avînd posibilitatea de vizualizare a situaţiei fiscale într-un singur cont.

–          Compararea datelor din bilanţul contabil propriu cu cele raportate la Serviciul Fiscal de Stat.

–          Vizualizarea soldurilor şi operaţiunilor fiscale ale întregii companii sau pe subdiviziunile acesteia.

–          Verificarea datoriilor sau supraplăţilor la bugetul de stat, inclusiv cele istorice.

–          Vizualizarea calculelor descifrate privind majorările de întîrziere în cazul neachitării la timp a obligaţiunii fiscale.

–          Posibilitatea de accesare a serviciului la orice oră şi de oriunde, procesul de generare a informaţiei solicitate implică doar existenţa unui calculator cu conexiune la internet. Astfel, se omite necesitatea de deplasare la organul fiscal.

Serviciul este disponibil utilizatorilor pe pagina web a serviciilor electronice fiscale – servicii.fisc.md şi potrivit dlui Vladimir Radionov, şeful Direcţiei Dezvoltare Proiecte din cadrul Î.S.”Fiscservinform”, „oportunitatea de utilizare a „Contului curent al contribuabilului” le este oferită atît persoanelor fizice, cît şi celor juridice, care şi-au confirmat identitatea prin încheierea acordului de conectare la serviciile electronice fiscale cu Î.S. “Fiscservinform”. Totodată, persoanele care deţin deja semnătura electronică de autentificare, semnătura mobilă şi/sau utilizatorii „Declaraţiei electronice” vor putea accesa automat serviciul „Contul curent al contribuabilului”, fără a semna suplimentar acordul de conectare la serviciile fiscale electronice.”.

Aici puteţi vizualiza etapele de înregistrare şi utilizare a SIA „Contul curent al contribuabilului” .

„Contul curent al contribuabilului” face parte din familia serviciilor electronice disponibile pe portalul – servicii.fisc.md şi are menirea de a îmbunătăţi calitatea serviciilor publice oferite contribuabililor. La moment acest sistem informaţional este accesibil funcţionarilor fiscali şi contribuabililor, care au încheiat un acord de conectare la serviciile electronice fiscale. Însă, pe viitor, de funcţionalităţile serviciul vor beneficia şi autorităţilor publice, dar numai după semnarea unui contract cu SFS, pentru a legaliza şi securiza dreptul de acces la date cu caracter personal. Astfel, ulterior organele administraţiei publice vor avea acces on-line la această informaţie. Ajustările suplimentare ce urmează a fi operate în sistem depind de utilizatorii serviciului, de aceea încurajăm contribuabilii să ne ofere un feed-back în urma accesării „Contului curent al contribuabilului” pentru a putea integra propunerile sau sesizările lor şi a perfecţiona acest serviciu”, a comunicat dl. Vitalie Coceban, Administratorul Î.S. „Fiscservinform”.

Pentru informaţii suplimentare cu privire la serviciile electronice fiscale, contactaţi Centrul de Apel la numărul de telefon (022) 822-222 sau vizualizaţi pagina web servicii.fisc.md.

www.fiscservinform.md