Organigrama: Da sau nu? Când avem nevoie de ea și ce include schema organizațională

25.11.2016

0f158ec1e221ed680d7616643d55f55aOrice proces de implementare, certificare sau mentenanță al unui sistem de management ISO presupune definirea clară a responsabilităților și autorităților în cadrul companiei. De facto, definirea funcțiilor și atribuțiilor face posibilă crearea proceselor în cadrul unei firme. Un instrument pentru vizualizarea relațiilor de coordonare, subordonare este organigrama. Aceasta ar trebui să devină pentru entitățile economice scheme de funcționare în organizație.

CE ESTE ORGANIGRAMA?

Potrivit DEX-ului, organigrama reprezintă o reprezentare grafică, detailată a organizării, a subordonării și a legăturilor dintre compartimentele și persoanele din cadrul unei întreprinderii sau al unei instituții.

SFAT PENTRU SUCCES

Cofondatorul Angry Business, Alexandru Bordea, vorbește în cadrul unui nou „Sfat pentru succes” despre schema organizațională a unei întreprinderi. Acesta spune ce ar trebui să includă în practică aceasta.

CUM SE REALIZEAZĂ O ORGANIGRAMĂ?

1. Se analizează organizația, structura compartimentelor, numele posturilor ocupate, subordonările între posturile unui departament și ale organizației.

2. Se creează căsuțe separate pentru fiecare post. Căsuțele se pot diferenția atât prin mărimea acestora, cât și prin culori. Diferențierea se face în funcție de nivelul ierarhic al postului.

3. Aranjăm căsuțele în formă de piramidă, pornind de la cea mai înaltă funcție, până șa cea mai mică. În companiile mari pot fi create mai multe organigrame – pe departamente și în cadrul departamentelor.

4. Căsuțele care reprezintă funcțiile vacante se notează punctat.

5. Prin intermediul liniilor se creează legăturile dintre departamente/persoane.

www.bani.md