Un singur raport salarial în loc de cinci

22.07.2016

documentsCabinetul de miniştri a aprobat, în şedinţa de miercuri, Proiectul de lege cu privire la implementarea raportului unic privind plăţile salariale. Măsura vine să faciliteze activitatea antreprenorilor şi să diminueze volumul de date prezentate autorităţilor publice. 

Amendamentele legislative simplifică procesul de raportare financiară şi statistică prin lansarea unei platforme unice de raportare, gestionată de către Serviciul Fiscal de Stat. Astfel, în loc să prezinte cinci rapoarte către cele trei instituţii, în diferite perioade, agenţii economici vor prezenta datele incluse în raportul FSIC16 unei singure instituţii, până pe data de 25 a fiecărei luni.

Rapoartele privind plăţile salariale, impozitele aferente şi unele aspecte privind relaţiile de muncă vizate sunt:

• Darea de seamă privind suma venitului achitat şi impozitul pe venit reţinut din aceasta, care se prezintă lunar Serviciului Fiscal de Stat;

• Declaraţia privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, solicitată lunar de Casa Naţională de Asigurări Sociale;

• Declaraţia persoanei asigurate, inclusiv forma REV-2, ce se prezintă lunar Casei Naţionale de Asigurări Sociale;

• Raportul privind calcularea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, care se prezintă trimestrial Serviciului Fiscal de Stat;

• Formularul 2-03/l, prezentat Casei Naţionale de Asigurări în Medicină la modificarea relaţiilor de muncă dintre angajator şi salariat. 

În prezent, acestea se transmit periodic Serviciului Fiscal de Stat, Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi Casei Naţionale de Asigurări în Medicină.

Totodată, iniţiativa legislativă introduce reguli unice pentru prezentarea raportului, stabileşte modul de aplicare a eventualelor sancţiuni pentru neprezentarea la timp a acestora, precum şi posibilităţile de corectare a rapoartelor precedente. Noile norme urmează să intre în vigoare din 1 ianuarie 2017.

Prim-ministrul Pavel Filip a accentuat importanța unificării raportării, menționând că este o acțiune logică, ce schimbă radical abordarea din partea statului în raport cu agenții economici. Implementarea raportării unificate este benefică şi pentru instituţiile publice, care au posibilitatea de a concentra într-un singur loc datele privind fondul de remunerare a muncii, impozitele şi contribuţiile calculate, acesta fiind un instrument eficient de previzibilitate a raportărilor şi de combatere a evaziunii fiscale.

Documentul urmează să fie prezentat Parlamentului pentru examinare. Proiectul de instituire a Raportului unificat a fost elaborat de către Ministerul Economiei cu suportul Programului USAID Comerț, Investiții și Reglementarea Activității de Întreprinzător (BRITE).

În prezent, în R. Moldova există un sistem informațional național de raportare obligatorie foarte complex şi împovărător, iar unele informaţii se dublează sau chiar triplează. Conform datelor statistice, în 2015, un agent economic din R. Moldova avea nevoie de 186 de ore pentru a pregăti actele necesare şi a achita impozitele.

www.eco.md