Premii pentru cele mai viabile idei de afaceri

24.06.2016

maib_cnbp14 tineri au fost premiaţi în cadrul celei de-a douăsprezecea ediţii a Concursului Naţional de Business Planuri 

Deja de 12 ani tinerii din R. Moldova sunt încurajaţi să-şi transpună în realitate ideile de afaceri, prin organizarea Concursului Naţional de Business Planuri pentru Tineri. În acest an, competiţia s-a încheiat la 21 iunie curent cu Gala Ideilor de Afaceri, în cadrul căreia au fost anunţaţi cei 14 câştigători. Tradiţional, concursul a fost susţinut financiar, dar şi prin consultanţă, de BC „Moldova Agroindbank” SA.

Mariana Şalamac

Concursul Naţional de Business Planuri pentru Tineri se desfășoară anual la nivel național şi se bucură de succes în rândul tinerilor care vor să lanseze sau care gestionează deja o afacere. Acesta este organizat de către Asociaţia Naţională a Tinerilor Manageri (ANTiM), cu susținerea Fundației ARGIDIUS, a Ministerului Tineretului și Sportului, BC „Moldova Agroindbank” SA și a altor parteneri locali.

Cea de-a douăsprezecea ediţie a concursului s-a desfăşurat în perioada 25 februarie – 21 iunie 2016 şi a inclus mai multe etape. Pentru început, tinerii au înregistrat online ideile de afaceri. Dintre aceştia au fost selectaţi 50 de participanţi prin evaluarea conceptelor şi intervievarea lor. Mai apoi tinerii au purces la elaborarea planurilor de afaceri, în paralel cu diferite instruiri şi consultanţă din partea mentorilor. Într-un final, după evaluarea minuţioasă a business planurilor şi a prezentărilor în faţa juriului profesionist au fost selectaţi cei 14 finalişti.

Viabilitatea ideii este criteriul de bază

Potrivit Aureliei Brăguţa, preşedintele ANTiM, pe an ce trece popularitatea concursului creşte. „Anul acesta au aplicat peste 700 de persoane. Procedura de selecţie este destul de lungă, dar clară pentru că totul este scris în regulamentul concursului. Sunt alese cele mai viabile business planuri, or idei sunt multe, sunt bune, dar nu pentru toate este momentul potrivit pentru implementare aici, pe piaţa noastră”, a precizat Aurelia Brăguţa.

Referitor la criteriile de selectare a câştigătorilor, Lucia Uşurelu, membră a juriului a declarat: „Toţi au trecut prin acelaşi filtru. A fost luată în consideraţie inovaţia, creativitatea, implicarea resurselor financiare şi umane. Există tineri care vin cu idei tare năstruşnice, dar de asta şi există mai multe etape ce implică consultanţă şi instruiri, ca să-i aducem cu picioarele pe pământ, şi atunci scalabilitatea este adusă la criteriile necesare.”.

Susţinere financiară de peste 700 de mii de lei

La concurs au aplicat peste 4500 de persoane în perioada 2012-2015, dintre care aproximativ 1100 au fost selectate pentru interviu, peste 400 au participat la traininguri, iar 84 au primit granturi în valoare de peste 350 mii de euro.

În acest an, suma premiilor a depăşit 700 de mii de lei. Mai exact, premiul mare a constituit 120 de mii lei, pentru locul doi s-au acordat trei premii a câte 70 de mii de lei, iar cei şapte câştigători ai locului trei au primit câte 50 de mii de lei. Totodată, au fost acordate trei premii speciale. De menţionat că peste un an de zile câştigătorii vor trebui să ramburseze 30% din finanţare în Fondul concursului.

La ediţia curentă, de premiul mare s-a învrednicit Călin Harti, care de câţiva ani are o afacere de producere a cutiilor din carton, iar acum vrea să intre pe o nouă nişă – confecţionarea pungilor din hârtie ecologice, reciclabile şi biodegradabile. „Banii vor fi investiţi în utilajul de producere şi pentru crearea unei echipe mai puternice, în distribuţie, comercializare şi branding. Am un an de când vreau să pornesc această afacere, dar, la fel ca orice antreprenor, am avut nevoie de analiză şi planificare, ca să nu dau în bară. În general, cred că dacă eşti responsabil, punctual şi încrezător nu e complicat să iniţiezi o afacere, doar din punct de vedere financiar este mai greu. De aceasta şi este importantă contribuţia sponsorilor, îţi dă un imbold să creşti. Sunt bucuros că voi putea returna 30% ca să poată beneficia şi alţi tineri de un astfel de suport”, ne-a mărturisit tânărul.

Unul dintre finaliştii care s-a clasat pe locul doi este Ina Macovei, proprietara SRL „Vasilini”. „Producem papuci de cameră şi vrem să extindem afacerea. Ideea cu care am aplicat este producerea cizmelor din piele de oaie la exterior şi căptuşeală din lână pe interior. Cu banii câştigaţi voi achiziţiona noi maşini de cusut. Pentru mine a fost o experienţă frumoasă, am cunoscut oameni noi, mentori. Eu particip oriunde am oportunitatea şi de peste tot iau ce-i mai folositor pentru mine. Experienţa contează foarte mult”, a relatat antreprenoarea.

Mai mult, câştigătorii, precum şi ceilalţi tineri instruiţi, vor beneficia de susținere informațională și consultanță timp de încă 12 luni.

De notat că unul dintre câştigătorii ediţiilor precedente ale Concursului Naţional de Business Planuri este Marian Danu, care, acumulând experienţă în Italia şi profitând de susţinerea mentorilor ANTiM şi de premiul bănesc, a reuşit să lanseze în R. Moldova o afacere profitabilă în domeniul gastronomic, astăzi fiind un nume cunoscut în capitală.

MAIB a premiat antreprenoarea cu cea mai originală idee 

După cum a declarat Oleg Paingu, vicepreşedintele Comitetului de Conducere al BC „Moldova Agroindbank” SA, banca susţine acest proiect chiar de la lansarea lui nu doar financiar, ci şi consultativ şi logistic: „Specialiştii noştri oferă sprijin participanţilor în realizarea ideilor de business, ca într-un final să construiască afaceri funcţionale, profitabile şi durabile. Când zic ‘afacere durabilă’, am în vedere inclusiv acei antreprenori care, absolvind această „şcoală a tânărului businessman”, deja de câţiva ani administrează afaceri originale şi prospere. Mulţi dintre ei au devenit clienţii Moldova Agroindbank. Or acesta este principiul de bază al băncii noastre – parteneriate durabile cu clienţii”.

În acest an, MAIB a decis acordarea unui premiu special pentru cea mai originală idee de afacere realizată de o femeie. Premiul a fost ridicat de Victoria Ciobanu, directoarea întreprinderii „Proiect-Centru” SRL, care instruieşte conducători de autostivuitoare. „Ideea afacerii a apărut în perioada studenţiei, când efectuam practica de producere în cadrul unei companii. Afacerea am lansat-o în anul 2011, din dorinţa mea de a reduce numărul accidentelor de muncă în R. Moldova. Instruim angajaţii în domeniul relaţiilor de muncă, securităţii muncii, conducerii de autostivuitoare. În Moldova se mai organizează astfel de instruiri, dar conform unor programe învechite, pe când noi avem maşini moderne pe care le folosim la lecţiile practice”, a relatat întreprinzătoarea.

www.eco.md