Moldovencele, susţinute de UE să deschidă afaceri

27.02.2017

afacere_femeieNumărul femeilor implicate în afaceri a sporit în ultimii ani, abilitarea economică a femeilor din R. Moldova fiind un scop urmărit de mai multe programe finanţate de partenerii externi. În luna octombrie curent, Organizaţia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM), cu susţinerea financiară a Uniunii Europene,  a lansat un nou proiect menit să încurajeze moldovencele să se implice în business – „Femei în Afaceri”.

Mariana Şalamac

Prin acest program se urmăreşte „crearea unui model național integrat de suport pentru dezvoltarea antreprenorialului feminin”. Programul este destinat femeilor care planifică să inițieze sau să-şi extindă afacerile, în special în zonele rurale.

Granturi de 70 de mii de euro

Tatiana Eremciuc, şefa Direcţiei dezvoltarea infrastructurii de suport în afaceri în cadrul ODIMM, a explicat pentru ECOnomist că programul presupune trei etape de intervenţie. „La prima etapă sunt înregistrate femeile care doresc să-şi lanseze afaceri. Femeia care doreşte să-şi lanseze o afacere în decurs de 12 luni de la depunerea cererii va beneficia de suport consultativ şi instruiri. La a doua etapă intervine şi suportul pentru investiţii la scară mică. Etapa a treia presupune deja granturi pentru investiţii mult mai mari, este vorba de 70 de mii de euro. Granturi de 70 de mii de euro vor primi cel puţin 10 femei”, a spus Tatiana Eremciuc.

„Dacă la prima etapă avem ca grup-ţintă cel puţin 300 de femei care vor beneficia de program, atunci la etapa a doua preconizăm să avem circa 100 de femei care vor primi deja bani pentru a lansa afacerea, dar şi suport consultativ şi ghidare în afaceri”, a mai menţionat ea.

Potrivit reprezentantei ODIMM, în prezent are loc înregistrarea participantelor la program. „Săptămâna trecută a fost deschisă aplicarea online la program, fiecare femeie poate să vizualizeze informaţia pe pagina odimm.md, să completeze acolo formularul. La prima etapă, cea de înregistrare, este necesară doar ideea de afacere şi dorinţa de a deschide oficial întreprinderea în decurs de 12 luni. Informăm femeile despre această oportunitate în cadrul întrevederilor pe care le organizează ODIMM în cadrul platformei celor nouă Incubatoare de Afaceri deschise în ţară. Vor fi cu siguranţă mai multe campanii de mediatizare începând cu anul viitor, vom merge targetat în localităţile rurale, pentru a informa femeile”, a precizat funcţionara.

Afacerile inovative au prioritate

În cadrul programului sunt eligibile afacerile fondate şi gestionate de către femei din toate sectoarele economiei, dar prioritate se va acorda afacerilor inovative și cu potențial de export.

„În primul rând, se va acorda prioritate companiilor care vor veni cu idei inovative pentru piaţa autohtonă, celor care sunt amplasate în zonele rurale şi, de asemenea, se va pune accent pe companiile non-agricole. O altă prioritate sunt întreprinderile din domeniul industriilor creative, agroturism şi meşteşugărit, la fel ca domeniul producerii, tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor”, a precizat pentru ECOnomist şefa Direcţiei dezvoltarea infrastructurii de suport în afaceri din cadrul ODIMM.

De menţionat că nu sunt eligibile afacerile deschise în domeniul asigurărilor, activitățile fondurilor de investiții, activitățile bancare, de microfinanțare, activitățile de schimb valutar și de lombardare, jocurile de noroc și serviciile aferente, activitățile din domeniul imobiliar, comerțul cu amănuntul și cu ridicata, serviciile sau/ și asistența tehnică militară, operațiunile cu produse militare, producerea produselor militare, importul, producerea și comercializarea alcoolului, a producției alcoolice și/sau a berii, importul, producerea și comercializarea articolelor din tutun.

Dincolo de stereotipuri

Potrivit Tatianei Eremciuc, din statistica beneficiarilor tuturor programelor dezvoltate de ODIMM, aproximativ 30-35% sunt companii gestionate de femei.

„Vrem să sporim gradul lor de implicare în dezvoltarea economică a ţării şi ştim cu siguranţă că femeile au potenţial şi vor contribui, în principal, la dezvoltarea economică regională, acolo vrem să ajungem. Să dezvoltăm afacerile în mediul rural. Şi de acolo deja vom porni spre piaţa europeană şi alte pieţe externe”, a conchis şefa de direcţie din cadrul ODIMM.

De notat că acum aproape cinci ani Organizaţia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii a creat Platforma Națională a Femeilor din Moldova, care întruneşte peste 2000 de femei antreprenoare. Periodic, femeile de afaceri se reunesc în cadrul diferitor evenimente, îşi prezintă produsele şi împărtăşesc experienţele lor privind gestionarea afacerilor.

www.eco.md