Eşecurile care combat „povestea de succes” a Republicii Moldova

29.01.2016
Financial Crisis in European Union - Domino Effect

Financial Crisis in European Union – Domino Effect

Viteza cu care se implementează în Republica Moldova prevederile Acordului de Asociere la Uniunea Europeană demonstrează, cu siguranţă, că dintr-o „poveste de succes” ţara noastră devine o mare dezamăgire. Un raport realizat de Expert-Grup şi Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT arată că, în perioada august-decembrie 2015, a fost realizată doar mai puţin de o treime din angajamentele asumate, în special din cauza instabilităţii politice.

Mariana ŞALAMAC

Raportul analizează angajamentele asumate de autorități în 23 de domenii politice, 15 ce vizează cooperarea economică și cooperarea sectorială și 10 domenii legate de Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC).

Mai exact, în perioada monitorizată, experții au analizat 407 acțiuni şi doar 24% dintre acestea au fost calificate drept finalizate, iar 11% au fost realizate parțial. În același timp, peste o treime din acțiuni (35%) sunt în proces de implementare, iar 29% acțiuni au fost nerealizate. Astfel, potrivit autorilor raportului, implementarea agendei de asociere poate fi considerată destul de modestă. „Aceasta trebuie să constituie un semnal major de îngrijorare, atât pentru autoritățile naționale, cât și pentru structurile europene, și sugerează necesitatea de a dinamiza eforturile în direcția implementării Acordului de Asociere”.

În Transnistria au „triumfat” interesele economice

Una dintre principalele realizări ține de deblocarea, cel puțin preliminară, a discuțiilor cu autoritățile de la Tiraspol pe marginea implementării Acordului de Asociere, au remarcat experţii.

„Aplicarea prevederilor ce ţin de ZLSAC inclusiv pe teritoriul regiunii transnistrene începând cu 1 ianuarie curent confirmă anticipările noastre precedente că până la urmă vor triumfa interesele economice, pragmatice ale regiunii asupra celor politice”, a comentat directorul Expert-Grup, Adrian Lupuşor.

După această reuşită, „acum este nevoie de promovarea încadrării regiunii în procesul de implementare a prevederilor de bază ale Acordului de Asociere, în special în domeniul verificării și respectării regulilor de origine, procedurilor de vămuire și respectarea standardelor de calitate”, au subliniat autorii raportului.

Experţii au mai remarcat reuşita lansării unor proiecte de twinning (instrument de cooperare între țări membre UE și țări beneficiare) foarte importante în domeniul financiar. „Proiectele lansate la BNM şi CNPF vor consolida capacităţile acestor instituţii de a face faţă crizelor”, a menţionat Adrian Lupuşor.

Se tergiversează asanarea sectorului bancar

Realizările au fost umbrite de perpetuarea tensiunilor politice și a incertitudinii privind semnarea unui memorandum cu Fondul Monetar Internațional și, respectiv, deblocarea finanțării externe, tergiversarea reformelor cuprinzătoare în sectorul financiar-bancar, eșecul numirii unui nou Guvernator al BNM, precum și o comunicare ineficientă între instituțiile publice pentru implementarea celor mai necesare reforme.

Astfel, deşi în octombrie 2015 au fost retrase licenţele Băncii de Economii, Băncii Sociale şi Unibank, a fost demarată cea de-a doua fază a investigaţiei în sectorul bancar, există încă multe de făcut pentru „curăţirea” sectorului bancar.

„Este imperativă adoptarea unui plan de acțiuni de asanare a sectorului bancar prin sporirea independenței BNM, îmbunătățirea instrumentelor de supraveghere bancară, de-off-shor-izarea sectorului bancar şi, nu în ultimul rând, responsabilizarea managerilor băncilor comerciale”, au accentuat autorii raportului.

Lipsă de transparenţă la acordarea subvenţiilor în agricultură

Raportul mai denotă că în domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale persistă problemele legate de transparenţa la acordarea subsidiilor de stat, dar și a asistenței internaționale, de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.

În plus, procedurile de import al resurselor primare din UE şi alte regiuni sunt complicate şi cuprind cerinţe de înregistrare şi testare ce pot dura peste un an.

Un alt aspect problematic se referă la capacitățile limitate ale Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor în ceea ce priveşte controlul siguranței produselor alimentare, dar şi lipsa atribuțiilor de inițiativă legislativă în domeniul siguranței alimentare. Totodată, experţii reiterează că laboratoarele Agenţiei nu sunt dotate suficient și există şi probleme legate de eficiența mecanismului de trasabilitate a animalelor.

Referitor la exporturi, experţii remarcă două restanţe: necorespunderea la criteriile de calitate și de siguranță alimentară a produselor de origine animalieră ce împiedică în continuare exportarea lor pe piaţa comunitară şi valorificarea doar parţială a contigentelor tarifare oferite de UE.

www.eco.md