6 tehnici pentru un CV care nu va trece neobservat
Timp de citire estimat: 5 minute
… Ah, şi explicațiile rațional-psihologice care confirmă că metodele de mai jos dau putere CV-ului tău.
1. Cuantifică. Cifre, cifre și iar cifre.
Pontul: Descrie realizările în cifre, nu doar în cuvinte. Este un mod foarte simplu -dar nu des întâlnit- prin care ieși în evidență. Răspunde la întrebări-cheie, cum ar fi: care era bugetul pe care l-ai avut la dispoziție? Câți participanți au fost la evenimentul organizat de tine? Câte vizualizări a avut clipul tău publicitar?
Exemplul:
Așa da: Am gestionat un buget de 40 000 RON pentru un eveniment la scară largă, pentru 1 000 de studenți.
Așa nu: Am gestionat un buget pentru a planifica un eveniment mare cu studenți.
Așa da: Am scris 8 articole despre antreprenoriat și tehnologie, care au generat 100 000 vizualizări, 8 004 like-uri și 3 000 de tweeturi.
Așa nu: Am scris articole despre antreprenoriat și tehnologie.
De ce: Filosoful grec Aristotel preda cele trei elemente esențiale ale convingerii: ethos, pathos și logos; noțiuni ce presupun că pentru a-i convinge pe ceilalți trebuie să foloseşti logică, dovezi și fapte. Cuantificând activitatea și impactul pe care l-ai avut într-un anumit proiect, convingi “audiența”. Aduci dovezi clare, care exprimă și pun în valoare realizările tale.
2. Personalizează zona de interese și pasiuni a CV-ului.
Pontul: Aici trebuie să mergi pe mâna îndemului “Începe de jos!”. Ultima propoziție din CV este de obicei cea în care majoritatea persoanelor își trec pasiunile sau hobby-urile… O fac însă făra a spune nimic interesant sau original. Îți plac filmele, sportul și cititul? Wow, ce surpriză! În loc să spui asta, încearcă să atingi o coardă sensibilă sau să pui bazele unei conversații memorabile cu intervievatorul. Fii specific!
Exemplul: Îmi plac: filmele lui Quentin Tarantino, bucătăria Mediteraneană, și muzica lui Freddie Mercury.
De ce: În lucrarea sa, “Give and Take”, profesorul Adam Grant scoate în evidență faptul că similitudinile fac diferența atunci când sunt rare. Se pare că oamenii au tendința de a se apropia de cei cu care au aceleași elemente comune. Potrivit lui, acest fapt permite să avem dubla senzație de potrivire și diferențiere în același timp. Interesele și pasiunile tale sunt o oportunitate imensă de a te conecta cu cel ce îți citește CV-ul.!
3. Pune în valoare adversarii.
Pontul: E din nou vorba despre ceva evident dar neglijat. Sunt foarte mulți cei care câștigă premii, fac parte din programe de elită și sunt implicați în proiecte unice, dar prin ceea ce spun nu redau magnitutinea realizărilor lor. De ce? Pentru că nu arată cu ce s-au confruntat, nu spun cine și câți le-au fost competitorii.
Exemplul:
Așa da: Am caștigat premiul de 10 000 RON la concursul de inovații al Universității X, din peste 1 000 de participanți.
Așa nu: Am câștigat concursul de inovații al Universității X.
Așa da: Am fost acceptat în programul stiințific Y (rata de admitere 5%, în program se selectează 30 de studenți pe an).
Așa nu: Am fost acceptat în programul științific Y.
De ce: Potrivit psihologului Robert Cialdini, succesul avut în cadrul unui grup este una dintre cele mai puternice “arme” prin care se exercită influența. Arătând care ți-a fost concurența și drumul parcus, nu faci decât să glorifici rezultatele. Sunt mulți cei care încearcă, dar nu la fel de mulți cei care reușesc. Totodată, expunând specific succesle tale (programe, premii, distincții), te poziționezi mai bine în fața recrutorului, care fie nu a auzit despre ele, fie nu se va deranja să obțină informații relevante.
4. Cere părerea unui angajat.
Pontul: Relațiile sunt mai importante decât CV-urile. Înainte de a aplica la pozițiile din cadrul unei companii, încearcă sa iei legătura sau să faci cunoștintă cu o persoană care deja lucrează acolo. Dacă discuția merge bine, poți solicita și un feedback cu privire la CV-ul cu care urmează să aplici.
Astfel obții două lucruri. Afli informații utile, pe care le poți folosi ca să îți adaptezi CV-ul în funcție de compania la care aplici, fiind şi o modalitate bună de a-ți face CV-ul cunoscut celor din interiorul acesteia, fără prea mult efort. Dacă un angajat al companiei la care vrei să lucrezi te consideră potrivit și reușești să îl impresionezi, sunt șanse mari să te recomande recrutorilor.
Exemplul:
Bună Mihai,
Mă bucur că am discutat ieri. Mă ajută mult să cunosc detalii despre experiența ta la compania X, astfel că am hotărât să aplic şi eu pentru poziția Y.
Nu vreau să te rețin prea mult; te rog doar, atunci când vei avea câteva minute, să îmi transmiți un scurt feedback pentru CV-ul meu, înainte de a aplica.
Mulțumesc,
Vlad.
De ce: Prin abordarea “piciorul în ușă”, se exploatează tendința oamenilor de a răspunde pozitiv la solicitări complexe, o dată ce deja au fost de acord cu solicitări minore. Cerând feedback, tocmai te-ai poziționat astfel. Câteva minute din timpul celui pe care l-ai interpelat nu reprezintă prea mult, dar este o portiță deschisă spre o zonă mai largă, ce poate să însemne referințe, introduceri și multe altele.
5. Asociază-te cu nume cunoscute.
Pontul: Sporește-ți credibilitatea instantaneu, asociindu-te cu instituții sau companii de renume, chiar dacă nu ai colaborat niciodată în mod direct cu ele. Unul din clienții din portofoliul tău este în top 500 companii de succes? Dacă ai lucrat într-un start-up, a fost susținut de jucători importanți din zona de venture capital? Compania pentru care ai muncit a apărut în publicații cunsocute? Mărcile consacrate dau foarte bine atunci când recrutorii scanează CV-uri, așa că găsește o modalitate să te folosești de ele.
Exemplul:
BBC a fost implicat în proiectul X, din care am făcut parte.
Compania are clienți precum Coca Cola și Emirates Airlines.
De ce: Din nou, la baza explicației se află unul dintre principiile lui Cialdini privind influența. Dacă nu o ai, cel mai bun lucru pe care îl poți face este să o obții, asociindu-te cu cei la care abundă.
Un pont în plus: Încearcă să te conectezi cu marii jucători încă din studenție! Poți fii poate reprezentant sau ambasador al companiilor, sau poți participa la seminarii ori cursuri organizate de ei.
6. Urmează Regula celor 7.
Pontul: CV-urile extraordinare au un mesaj consistent. Ele reflectă o imagine personală autentică. Sunt cele care îi fac pe recrutori să gândească “a mai făcut asta, dacă îl angajăm se va integra foarte bine”. Ca să ai un astfel de CV, aplică Regula celor 7. Găsește cuvinte-cheie pe site-ul companiei și repetă-le în CV-ul tău de șapte ori. Spre exemplu, în domeniul marketing-ului folosește verbe ca “a promova”, “a publica”, “a comercializa” atunci când îți descrii sarcinile îndeplinite. Dacă vrei să ajungi într-un start-up folosește verbe ca “a construi”, “a crea”, “a iniția”.
Exemplul:
Pentru un job în Marketing: – promovat video de campanie Youtube, cu Andreea Esca în rolul principal (8 900 vizualizări).
Pentru un job într-un start-up: – creat video de campanie Youtube, cu Andreea Esca în rolul principal (8 900 vizualizări).
De ce: O zicală spune că un client trebuie să vadă reclama înainte de a cumpăra produsul. Aceeași situație este și aici. La urma urmei, CV-ul este unealta ta principală de marketing. Asigură-te ca te-ai poziționat corespunzător, astfel încât recrutorii să observe cât ar clipi că ești omul potrivit.
Un pont în plus: Una dintre cele mai comune greșeli, o oportunitate ratată de altfel, este atunci când un candidat trece în CV “practică pe perioada verii”. Nu se face asta! Specifică în mod distinct care a fost poziția pe care ai ocupat-o.
Toate acestea venind de la Jon Youshaei, product marketer la Google, nu sunt decât o metodă testată pentru a-ți scoate CV-ul în evidență, din mii și mii de alte CV-uri. Concluzionând, noi credem că efortul e mult mai mic decât va fi rezultatul.
Dacă te putem ajuta în vreun fel cu umilele noastre sfaturi şi experienţe, aşteptăm curioşi să te citim la candidates@smartdreamers.com.
www.smartdreamers.ro